Szlam w grzejnikach
Podczas remontu i wymiany grzejników często ze zdziwieniem obserwuje się, że z ich wnętrza wydobywa się pokłady czarnej mazi o nieprzyjemnym zapachu. Skąd bierze się szlam w grzejnikach, skoro napełniliśmy instalację czystą wodą z kranu?
Wewnątrz układu grzewczego zachodzi szereg reakcji chemicznych, często napędzanych wysoką temperaturą. Gromadzący się w rurach szlam może być czarny, jeżeli jego przewodnim składnikiem jest czarny tlenek żelaza lub brązowy, gdy zawiera więcej czerwonej rdzy. Tlenki żelaza łączą się z innymi zanieczyszczeniami: olejami pozostałymi po procesie produkcji, osadami mineralnymi, piaskiem odlewniczym czy pozostałościami topika. Wszystko razem daje szlam, gęstą substancję zalegającą na dnie instalacji, ograniczając przepływ wody i powodując wzmożoną korozję podosadową.
Szlam w grzejnikach może doprowadzić do powstawania nieszczelności systemu. Prostym rozwiązaniem tego problemu jest dodanie do instalacji inhibitora ADEY MC1+, który
- Zapobiega powstawaniu czarnego szlamu
- Chroni ukłąd przed korozją i kamieniem kotłowym
- Zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia awarii
- Pomaga utrzymać wydajność instalacji
- Wpływa na obniżenie kosztów ogrzewania
- Chroni metale w systemach grzewczych